Det blir en dansant helg vill jag lova

Jag gillar påskhelgen inte på grund av allt det religiösa. Utan som jag tidigare nämnt våren och sommaren är på g. Sen tänker jag alltid, hur ska jag kunna hålla reda på alla dagar i påsk? tur att jag kan googla lite, varje dag får jag lära mig något nytt. Det är fint de :-) Självklart längtar jag till annandag påsk eftersom det är ungdomens speciella dag.....

Palmsöndag. Inleder påskveckan och har fått sitt namn av att människorna hälsade Jesus intåg i Jerusalem med palmkvistar.
Blåmåndag. Bakom namnet ligger seden att klä altaret i blått tyg, men det är en något osäker teori.
Vit tisdag. Bakgrunden till namnet är höljd i dunkel. Alternativen är svart tisdag, stinnkakedagen eller fläsktisdag

Dymmelsonsdag. Dagen då Judas förrådde Jesus. Dymmel är ordet för stumma, vilket syftar på att man under medeltiden ersatte klockringningen med dova slag av en träkläpp - dymmel. 
Skärtorsdag. Skär betyder ren och syftar på att Kristus tvättade lärjungarnas fötter och instiftade nattvarden
Långfredag. För att påminna om att det var denna dag Jesus led på korset piskade människor varandra
Påskafton. Efter fyrtio dagar var fastan över. Nu blev det till att städa och feja och frossa i den tidens festmat
Påskdagen. En glädjens dag, då Jesus enligt den kristna tron uppstod från de döda
Annandag påsk. Ungdomens speciella dag. Lek, dans, rikligt med mat och dryck. 

Var på inflyttningsfest hos Frida, tack för god mat, sweetie :-) till Å en sväng och träffade The Gang! I morgon smäller det till, då ska jag dansa kläderna av mig och alla andra!

Tre positiva ting som har hänt idag:
1) jag gör framsteg när det gäller att lära mig busvissla
2) lunch med mamma och Molly
3) trevligt telefonsamtal


Kommentarer
Postat av: annica

Trevlig blogg du har Lotta :) Hoppas det är bra med dig och att du får en fin påsk! Kraam

2007-04-06 @ 20:14:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0