Det gäller att bestämma sig för att uppnå målet/målen

En allitd lika inspirerande föreläsning med Mia Törnblom och en ny föreläsare som jag inte känner till, Susanne Pettersson. Den sistnämnda är en av Sveriges mest efterfrågade och hyllade föreläsare samt en av Skandinaviens ledande konsulter inom förändringsarbete. Hon har 15 års erfarenhet av att utveckla individer, team och organisationer till framgång, kraft och balans. Susanne agerar som konsult inom näringslivet, offentliga sektorn och idrotten. Hon är även verksam som idrottspsykologisk rådgivare på Riksidrottsförbundets Elitidrottscentrum, Bosön.  Hon pratade om att hade vi vetat det vi vet idag hade det sett annorlunda ut för många idrottsmän, hon pratar även om sig själv. Jag fick en liten flaschback när jag gjorde ett av mitt livs misstag: jag tackade NEJ till uttagningen till FA-landslaget i basket. Det är något jag får leva med och det är absolut ett utav mina största misstag i mitt liv.



http://www.susannepettersson.com/i-2.htm

men det som är intressant att det handlar och bestämma sig. Hon frågade om vi satt upp några mål för 2007 och jag hade två mål som jag har uppnått, det ena var och ta min examen och det andra var att få jobb. Båda målen är uppfyllda. Nu är vi snart inne på 2008 och jag ska sätta upp nya mål. Nu är jag en extremt bestämd person som alltid ger mig fan på att klara målen. Hon nämnde även när Therese Alshammar verkligen bestämde sig.

Sen var det då underbara Mia Törnblom, en väldigt karismatisk person som lockade till många skratt, Hur vi ska lyfta oss själva som individer. Vi fick vända oss till den som satt brevid och så skulle vi säga två positiva saker om oss själva, jag svarade: motiverande och nyfiken. Min granne svarade målmedveten och snäll!!!

Självkänsla = medvetenhet om den egna personlighetens värde det vill säga mitt eget värde i mina egna ögon eller hur det faktiskt känns att vara jag.

Vinsterna av en god och balanserad självkänsla:

Livet blir enklare att leva helt enkelt.

  • Vi vet vårt eget värde, istället för att känna att vi måste vara bättre än allt och alla för att inte känna oss värdelösa.

  • Vi tycker om oss själva och känner oss värdefulla, oavsett vem eller vilka som finns i vår omgivning.

  • Vi klarar av att inte vara perfekta och därför gör vi enklare om våra misstag till en rolig historia.

  • Det blir enklare för andra att tycka om oss, eftersom den gamla klyschan "för att andra ska kunna älska oss behöver vi börja med att älska oss själva" faktiskt är sant.

  • Vi vågar prova på fler saker eftersom vi inte längre är rädda för att misslyckas.

  • Vi vågar vara sanna mot oss själva.

  • Vi känner att vad som än händer så klarar vi av att hantera det.

  • Vi tar ansvar för våra relationer, och vi känner oss trygga i alla våra relationer.

  • Vi får distans till oss själva samtidigt som vi på riktigt tar ansvar för vårt eget liv och vårt eget mående.

  • Vår inre trygghet gör att vi säger ja när vi menar det och nej när vi inte vill.

http://www.personligutveckling.se/i2.php


Tre positiva saker idag:

1) jag är värdefull
2) en mycket trevlig kväll
3) D H


 


Kommentarer
Postat av: Lotta22222222

Så j***a bra föreläsning..... snacka om att bli inspirerad så det räcker!!!!!!!
Måste gå oftare på sånna...
KRAM o keep up the good blogg :)

2007-12-12 @ 22:47:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0