Gamla meriter räknas inte, eller?

Plugga, plugga, plugga det består mitt liv av just nu. Idag hände det inte mycket i skolan, kanske för att vi inte var där så länge. Vi tog en fika på Global med trevliga människor! Våren innebär alltid att det är så tråkigt i garderoben. Samtidigt så är det kyligt i luften, det fick i alla fall Ata och jag känna av när vi väntade på Paola, Nettan, Anton och resten.......

Härligt med fredag, för idag kommer min underbara unge! Hon är ingen unge längre, hon är en ung dam. Fyller 12 i maj och är vacker som en dag. Hon kommer att få bo hemma tills hon är 25 och giftermål kommer aldrig ske för hennes skull :-). Alla barn älskar och titta på kort. Molly och jag kollade igenom mina urklippsböcker från min tid som aktiv. Tänk att kärringen har spelat basket på elitnivå? Jag spelade i  elitserien sen låg vi i toppen på division 1. Det var tider de :-) Vilka minnen!!!! Emausskolan ägde på den tiden. Inte så konstigt då vi hade Ann-Charlotte Hedlund som gympalärare, en utav Sveriges bästa basketspelerskor genom tiderna. Hon var grym och jag tappade snabbt räkningen på alla hennes landskamper.  När jag som 16-åring spelade Västmaninadfinal kunde följande läsas i VLT:

"Allsvensk spelare dominerade basketfinal! Hon var den enda allsvenska spelaren i Västmanniaden , hon har deltagit i och vunnit! fyra västmanniadfinaler och krönte nu sin karriär iden här tävlingen med att ta hem VLT:s prestationspris. Flickan i fråga är 16-åriga Charlotte Kajving, div 1 spelare i KFUM:s damlag och stöttepelare i Emaus flicklag. Charlotte var planens klart bästa spelare, bra i både anfall och försvar, en allroundspelare med bra skott - 22 poäng gjorde hon - och stark i returtagningen" Matchen slutade 41-34.

Vilken lycka, jag minns det som igår. Det var början på min karriär :-) Vidare till Carlforsska för att spela skol-DM. Vi hade hela första femman i skollaget. Vi fullkomligt krossade Rudbeckianska med 166-42. Poängfördelningen: Charlotte Kajving 48 p, Susanne Wedlund 28 p, Gunilla Stenlund 27 p, Ulla Niva 23 p och Anette Bergh 17 p. Vi tog oss vidare till skol-SM och föll på i slutsekunderna men ett skol-SM silver blev det. Därefter skedde en generationsväxling, vi åkte ur allsvenskan (numera elitserien) men den sejouren var inte lång. Elitseriekval! Vi skrällde i första matchen och slog f d svenska mästarna BK Söder med 60-52. Det var jag, Ulla Niva och Carina Centerskog som avgjorde matchen. Vi tog oss till elitserien genom att besegra Borlänge borta. Matchen gick i Lugnet i Falun och det var fullsatt. Har inga siffror därifrån men champagnen flödade i omklädningsrummet. Ett utav mitt allra mäktigaste minne från baskettiden. Tyvärr vart det bara en säsong i elitserien och i VLT kunde det läsas "Här vandrar KFUM-damerna ur allsvenskan" jag gick i spetsen utan skor och med ett hår som var plattare än nånsin.Vi gick in och dominerade i div 1 kommande säsong, kom till kval men vi fixade det inte.

Ytterligare ett generationsskifte skedde, det kom in spelare som Anna Molander, Janet Dahlström och Tine Wilnath. Anna var en ettrig jävel, löpte snabbare än en panter, Janet hade ett grymt skott och det hade även Tine.Vi hade många duster i derbyt mot Viksäng.... det var rena hatstämningen när vi skulle spela mot varann. Första matchen slog vi dom med 103-50 och vi ägde på damsidan ... den som skrattar bäst skrattar sist...Viksängs damlag utvecklades mer och mer och dom knappade in på oss, bit efter bit. Det var dax för derby 17 februari 1982. Dagen innan skadade jag mitt knä på träningen och i VLT stod att läsa "Lotta Kajving skadad, borta resten av säsongen". Den matchen slutade 48-47 till oss, Carina Centerskog avgjorde när det var fyra sekunder kvar. Jag satt på bänken och trodde jag skulle få hjärtinfarkt, jag var i extas. Tack och lov repade sig mitt knä ganska snabbt. Under tiden låg vi i toppen på division 1. Sen hände det värsta ""Tronskifte i dambasket?". Viksäng spöa oss med 86-65. ""Lotta Kajving kom heller ingenstans och stannade på förvånansvärt 8  låga poäng". Jag visade mig inte på stan på en vecka :-) Den andra matchen i derbyt fullkomligt utklassade Viksäng oss 47-84 i en fullsatt Idrottshall. Ulla Niva och jag gjorde en bra match, jag vart utfoulad, hände faktiskt sällan. Nästa säsong vände vi det igen och vann. Återigen gjorde Ulla och jag en bra match. Radio Västmanland ville ha intervju, men jag drog, Ulla fick ta det!! Sen var det dags att lägga av med basketen, då var jag runt 30 jag spelade i nästan 15 år. Vilken härlig underbar tid, alla resor, all spänning, täta matcher. Ni som snackar om att basket är en kärringsport, ni vet inte vad ni pratar om... en snabb sport, en konstsport enligt mig själv. Mitt ex tjatade och tjatade på att jag skulle fortsätta men det var dax att lägga av. Har fått många påringningar av Västerås basket om att bli coach eller styrelsen men det har inte blivit av.

Det jag ångrar under min karriär är: HÅLL I ER NU. Jag tackade NEJ till uttagningen av flickor A landslaget, det är ABSOLUT bland det största misstagen jag har gjort i hela mitt liv

och

Jag tackade NEJ till ett elitserieanbud från Malbas  (Malmö)

BEHÖVER JAG SÄGA ATT JAG ÅNGRAR DET???? MEN JAG ÄR INTE BITTER.............

Hörrni, skriv i gästboken när ni ändå kikar, anonymt eller lämna ut dig själv. Lämna gärna ut ngt riktigt riktigt smarrigt om er själva....

Nu kommer Molly efter tulpanförsäljningen, 6 buketter á 45 kr..... Det ska börjas i tid, pengarna går till klassresan. Nu är det köket som gäller!

image9
Derby i Viksängshallen!! (lite snea bilder, that´s life)

image10
Tjaaaaaaaa, det är inte lätt alla gånger!!!

image11

Tre positiva ting som har hänt idag:
1) min älskade unge kommer
2) nostalgi och minnen
3) tacokväll

Kommentarer
Postat av: Agneta Cedervall

Hej !
Hur kan du se likadan ut i kroppen nu som du gjorde när du spelade basket? Man märker vad idrotten gjort med dig. Fortfarande välsvarvad och ett skapt intellekt. Jag beundrar din förmåga att lära in också. F-n ,va bra gjort !
Kram Agneta

2007-03-21 @ 16:06:56
Postat av: Lotta

Agneta min vän, kolla synen :-) har väl lagt på mig ett och annat kilo sen baskettiden hehehe... Men skolan gör mig stolt som f-n. Tack för ditt stöd!! pussiluss

2007-03-21 @ 18:24:22
URL: http://www.lottak.blogg.se
Postat av: Therese Niva

Wow, jag hittade mamma på kort! :)

2009-01-07 @ 21:43:18
URL: http://niva.blogg.se/
Postat av: Lotta

japp, här har du mamma i egen hög person :-)

2009-01-08 @ 07:19:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0