Grundad teori - det är inte så lattjo

Nu är det studera flitigt som gäller men som sagt den här tentan suger som fan. Inte så jävla lattjo med metod och statistik. Det är bara att bita ihop! Tommy jobbar flitigt med c-uppsatsen, han har givit mig ledigt så jag kan fokusera på den här tentan. TACK Humle :-)  det är tur att vi ska dra iväg på fredag med tjejerna så jag får lite andrum och se lite nytt. Hörde visst att tio brandmän skulle me. Olala, I LIKE !!!  Förmodligen kommer följande fras. HÖRDE JAG SKÅL, ELLER? att upprepas fredag till lördag. Stackars oss!

Det här håller jag på med, kolla om ni tycker det verkar intressant........

Här kommer ett exempel på en ev kommande tentafråga:

Kan man alls tala om "hypotesprövning" i grundad teori? Besvara den frågan genom att kortfattat resonera utifrån syftet med grundad teoriforskning och det induktiva och abduktiva tillvägagångssättet i dataanalysen

Att utföra en så kallad hypotesprövning inom grundad teori (nollhypotes och alternativhypotes) borde vara praktisk möjligt med tanke på möjligheterna som finns till operationalisering i from av t ex skattningsskalor angående social interaktioner och därigenom kvantitativ daga som möjliggör signifikansmätningar. Att förkasta hypoteser genom undersökning (empiri) och hypotesprövning och genom detta bygga sin teori kan ses som en induktion. Däremot bör den vetenskapliga korrektheten ifrågasättas i dessa fall. Eftersom grundad teori bygger på forskarens förkunskaper så kan inte hypotesernas utformning ses som helt objektiva vilket är förutsättningen för hypotesprövning.

Tack Tina för ditt fina inlägg. SJÄLVKLART kan du ge dina jobbarkompisar min adress.

Tre positiva ting som har hänt idag:
1) studerat flitigt
2) promme
3) jordgubbar






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0