Grattis BH:n 100 år
Behån genom tiderna
- 1907 Vogue skriver för första gången om brassiere. Behån är född.
1910 Mary Phelps sägs ha uppfunnit behån 1910. Korsetten passade inte till hennes genomskinliga klänning - då sydde hon resolut ihop två sidennäsdukar med ett rosa band. Här är hennes skiss.- 1922 Behån får sina kupstorlekar.
1930-talet "Brasserie" förkortas till "bra". Tyskar, svenskar, danskar och holländare använder förkortningen bh.Såhär kunde en behå se ut på 1920-talet. - 1950-talet Den hittills glasstrutsformade behån får en mjukare form.
- 1960-talet: Behån blir symbol för kvinnans frigörelse. Behåar samlas in och bränns på bål.
1969 Larry Nadler på Canadian Lady Corset gör en ny behå - som är sömlös och sexigare och riktar sig till tonårsflickor. Behån blir känd som Wonderbra.Reklambild för behån "Sweet nothing" från 1965. - 1974 Wonderbra gör tv-reklam.
- 1980 I Kanada ökar bh-försäljningen till 30 miljoner dollar.
1991 Vogue gör en artikel om den vadderade behåns comeback. Vivienne Westwood och Jean Paul Gaultier gör behån till ett plagg som kan användas i sig - framförallt med hjälp av Madonnas konformade behå.Madonna i Gaultierbehå. Foto: FLT/PICA - 1994 Den klassiska reklamkampanjen för Wonderbra med supermodellen Eva Herzigova har premiär. Hon poserar i sexiga underkläder under parollen "Hello boys" och får manliga bilförare att köra av vägen.
Julia Roberts hyllar gelébehån i succéfilmen Erin Brockovich.
2000 Julia Roberts hyllar sin geléfyllda behå i succéfilmen Erin Brockovich som gav henne klyfta.
Det är tur att det finns BH:ar i alla former och storlekar. Vi har ett enormt utbud men det är fan inte billiga. Jag säger bara ett hundrafaldigt leve för BN:n, hipp hipp hurra!!!!
Tre positiva saker idag:
1) ett trevligt sms
2) tomat och mozzarella
3) tv-kväll...
Kommentarer
Trackback