Vuxna människor???

jaaa, jag kommer ofta in på respekt. Att respektera människor i sin närhet. Ska det verkligen vara så att vi backar tillbaka till innan Jesu Kristi födelse? Jesus visste redan då vad respekt för andra människor innebar och idag är det år 2007 och jag undar fanimej om vissa människor inte har kommit längre? jag blir mörkrädd av hur vissa människor beter sig mot varandra. Vi lär våra barn och visa respekt men ändå är inte vuxna bra förebilder.

Gruppdynamik är intressant men även lite skrämmande. Det bildas smågrupper som det ofta gör men tyvärr kanske inte alla har samma mål inom gruppen. Om jag applicerar till ett idrottslag, så anser jag att det är en självklarhet att vi ska vinna våra matcher. Men det finns olika individer i laget, alla har olika egenskaper. Men är ändå inte det primära att laget är där för att vinna? kämpa? ställa upp för varann? peppa varann vid förluster? Har inte alla samma mål är det svårt att uppnå bra resultat. Det förekommer i alla slags grupper. Sen är det uppstår problem ska man inte kringgå problemet utan måste till botten. En s k åtgärdsplan, alla delproblem bör beaktas för att sen komma åt det verkliga problemet. Göra en lista på vad det är för problem, sen gemensamt diskutera vilket som är huvudproblemet. Vill man lösa problem så går det!!!

Om en individ förmedlar sina innersta känslor är det lättare att få hjälp och att förstå sina egna känslor och andra känslor gör att dessa människor har en bättre förmåga att hantera olika situationer. Fördelen med detta är att det går att hantera problemet på ett annat sätt genom att lugna ner sig själv och andra. Det ger ett konstruktivt och problemlösande samtal. Samtal med personer som visar ett jag-budskap bör innebära att det är lättare att nå fram dessa. Då de uttrycker sina egna tankar och innersta känslor. De har de rätta verktygen att få hjälp med problemlösning. En utveckling av min känslomässiga intelligens gör att jag blir bättre på att hantera mina känslor, förstå andra, samarbeta och lösa problem, känner mer med andra och blir mer sociala och hjälpsamma. De blir dessutom mer harmoniska och demokratiska och får en bättre förmåga att lösa konflikter.


Vissa människor har en större grundtillit och en bättre självkänsla. Det kan tackla problemen annorlunda, de vågar ta sig itu med problem och möter världen på ett mer offensivt sätt än andra. De människor har en fördel att de vågar ge sig an och agera när det gäller problemlösning. De kan i ett tidigt skede ta upp problemet så att det inte fortgår och gör att problemet får flera aspekter. Människor som lever efter sina värderingar skapar ett förtroende, tillit och respekt hur det är som individer.Vissa människor har ett envägstänkande och de kan behöva få hjälp med inrotade tankevanor. Dessa människor finns överallt och kan finnas på våra arbetsplatser. Frågan är också om det är ett så stort problem så alla vill ställa upp och hjälpa personen i fråga eller om det handlar om acceptans. Jag anser att coaching är ett bra verktyg för att dessa människor ska få hjälpt med att förändra sina inrotade tankevanor.


Sen mitt favoritämne: kroppsspråk, de flesta människor vet att det ligger mer i kroppsspråket än det verbala! Det verbala förstärker kroppsspråket. Vissa forskare antyder att kroppsspråket är den viktigaste kommunikationsbiten mellan människor. Det ligger något i det. När det uppstår konflikt mellan kroppsspråk och det verbala, uppstår förvirring. MAMMA MIA, vad människor är underliga!!!

tre positiva saker idag:

1) bio med Molly
2) trevlig lunch med småttingarna i Rosenhill
3) Greys

Kommentarer
Postat av: tove

Bra skrivet.....

PS Småttingarna i Rosenhill?
Hm... där har jag ju dottern :-)

2007-11-01 @ 13:43:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0