två av tre socialsekreterare vill byta jobb

jag läser i Akademikern att socialsekretare har en tung arbetsbelastning och över hälften av socialsekreterarna ska anställa fler. Undersökningen har gjorts av SSR. Det ses som en allvarlig signal och på vissa håll är personalomsättningen så hög att den utgör hot mot verksamheten. Samtidigt anser sju av tio att socialsekretarna har en tung arbetsbelastning.

Med facit så här långt kan jag inte göra annat än instämma. Många klienter tror att de är bara dem man jobbar med. De vill vara priviligerade att vi ska ta dem först hela tiden. Förklaringarna ligger att vi har många klienter och jobba med. Det är kvitton som saknas, det är inkassokrav, avbetalningsplaner, kontoutdrag, tandläkarräkningar, läkarintyg, receptkvitton, högkostnadskort med mera med mera. Spännande att många tar ut sina sista pengar innan de ansöker om försörjningsstöd för att sedan visa på kontoutdraget att någon vecka innan de sökt försörjningsstöd har tagit ut alla pengar och menar "jag har inga pengar alls". Hela dagarna blir man matad med detta och naturligtvis är arbetsbelastningen tung med tanke på försäkringskassans nya regler och den rådande lågkonjukturen.

Jag har jobbat snart i tre månader som socialsekreterare och har ALDRIG i hela mtt liv haft en sådan arbetsbelastning. Med tanke på att jag har passerat 40 så har jag haft en del jobb i mina dagar, i alla fall över 20 så jag har massor att jämföra med. Lönen är även den katastrofal med tanke på ansvaret, bedömningarna och utredningarna vi jobbar med. Vad gör vi??

***


hela familjen vart bjudna till Nobelfesten, jag fick inte komma det här året heller :-(

Kommentarer
Postat av: Henrik

Ja visst är det ett dilemma...

Men så fort du har med människor att göra så är det kasst betalt, dåliga förhållanden och dylikt. Men å andra sidan VILL vi jobba med människor så får vi fan ge vårt bästa...hela tiden. Annars är det ju bara att byta! Är livet kasst så har man ju ej tålamod med att få vänta om det så är på bidrag, lön eller semester. Jag som umgåtts mkt med greker försöker alltid anamma lev som att morgondagen vore dina sista.....

Ha styrka och glädjs åt annat

2008-12-13 @ 00:55:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0