Frustrerad? inte jag i alla fall...

Frustration är inge vidare när det drabbar oss människor. Hur hanterar man frustrationen då? Om det gäller känslor är det svårt.. För känslor bubblar upp när man minst anar. Det kan vara känslor som man vill förtränga
p g a omständigheter, den ena partern är gift eller vice versa (jag vill men jag får inte). Det kan oxå vara att man absolut inte hade tänkt sig det här och vips så har man fått känslor för någon. En frusterad människa blir ofta ostabil och lite lynnig, ena dagen kan det vara uppåt värre och nästa dag är det tvärtom. Personen ifråga säger saker så man agerar som en fågelholk med vidöppen mun och fattar nada. Jag förespråkar att man ska ha kontakt med sina känslor så slipper man frustration. Ibland måste man faktiskt ta in att så här är fallet även om det tar tid att acceptera. Ska det verkligen behöva vara så att vissa människor behöver en on- och off-knapp? jag upplever att många har en sån knapp, fast off-knappen är ändå ett osäkert kort. Framförallt när det gäller känslor. 

Men alla mål kan tyävrr inte nås på en gång,  "men Rom byggdes inte på en dag"


Frustration är en psykologisk term som avser den besvikelse som någon känner när vägen till ett eftersträvat mål hindras.

Exempel: Hon springer medeldistans och har tränat mycket och länge för att nå framgång. Säsongen går emellertid dåligt. Hon blir inte uttagen till VM som har varit ett av hennes stora mål. Det blir meningslöst att fortsätta träna och hon funderar på att lägga av.

Man tar in ordet frustration när man strävar efter ett mål för att nå behovstillfredställelse. När vi väl inte når detta pågrund av hindret. Det man då känner, irritation, missmod, ilska eller liknande kan då kallas frustration.

Man skulle kunna säga att frustration är ett psykiskt, negativ upplevelse för individen. Måttlig frustration är inte farligt men om det blir för mycket/starkt kan det leda till psykiska störningar och psykosomatiska sjukdomar.


(http://sv.wikipedia.org/wiki/Frustration)


Tre positiva saker idag:

1) en fredag med min underbara dotter
2) softat i soffan
3) min nya klänning






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0