Rent hus till alla

Jag såg det där programmet igår om de två kvinnor som åker runt och städar hon olika människor. Igår vart jag beklämd, herregud så det såg ut. Det var rent av vidrigt. Hur kan människor leva i sån misär? I Sverige? Hur vill vill dessa kvinnor ta tag i såna skitiga hem? Nu är jag inte pedant av mig, några dammtussar dör jag inte av. Men jag fick en chock så jag har städat som en galning idag, hahaha... det är bra och titta på såna där program!

En psykolog skriver i expressen att det handlar om Freuds teorier om överjaget, jaget och detet. I överjaget ligger normer, regler och måsten. Detet vill ha omedelbara tillfredsställelse medans jaget pendlar mellan överjaget och detet. Hon nämner att om ett barn växer upp med överdrivna pedantiska föräldrar förs det över till barnet som håller ordning och reda med risk för att inte bli älskad av sina föräldrar. Det jag reagerar mest mot är att hon skriver att "en människa som kan leva med massa prylar och smuts har en ganska stark grundtrygghet". Det har jag svårt att tänka mig men så är jag ingen psykolog heller. Däremot tror jag starkt på Freuds teorier både när det gäller det ena och det andra. Han var en klok man den där Sigmund Freud!!! Men det finns många andra starka teorier inom psykologin!!

Tre positiva saker idag:

1) gymmat som fan
2) städat som fan
3) träffat småkidsen

(fick faktiskt ett frieri idag av Nelli: hon tittade på mig med sina stora ögon och sa: Jag kan gifta mig med dig, Lotta!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0