ledord i mitt liv

Dessa ledord kommer från Therese och jag anser att följer man dessa infinner sig ett flow. Jag känner att jag vill utveckla min syn på dessa.

Mod: Tala högt och tala ut
(Jag anser att ärlighet är viktigt. Jag uppskattar ärlighet och det är något jag tänker bli bättre på. Väljer människor och umgås med mig så får det ta hela paketet. Både när det gäller positivt och negativt. Skitsnack går bort, jag orkar inte lyssna på sånt. Alla människor är olika, det är du som väljer vilka du vill umgås med. Smidighet tillsammans med ärlighet är ett bra verktyg.

Humor: Det smiter förbi våra försvarsmekaniskmer, precis som talet är skrattet ett sätt att kommunicera.
(Jag fullkomligt älskar människor som bjuder på sin humor, ett gott skratt så man nästan kiknar. Jag tycker även att humor visar intelligens).

Lojalitet: Ge utan att vänta något tillbaka
(ta bort egotänkande. Ge ärligt från ditt hjärta, kräv inget tillbaka. Det bästa är om en person kommer självmant. Tryck inte upp något mot väggen och kräv att få något tillbaka. Jag tycker om att tala om för människor om jag tycker om dem och om  jag uppskattar dem med mera med mera. Hur ska de annars veta? När det gäller relationer är kommunikation högprioritet. Tala om för din partner hur mycket du uppskattar denne, det vill jag aldrig glömma.

Kreativitet: Det försätter oss i ett tillstånd av flow
(jag anser att jag är kreativ, jag är lite virrig också, glömmer nycklar och plånböcker men jag är så fokuserad på vad jag ska göra härnäst. När den kreativa sidan är på högvarv känner jag verkligen flow. Det sägs även att kreativa personer har lite smårörigt i hemmet inte skitigt men rörigt :-)

Tacksamhet: Uppskatta livet för det är ditt välbefinnande
(jag uppskattar människor som respekterar mig och visar/talar om att jag är betydande för dem. Det ger mig en tacksamhet. Jag är tacksam för jag är frisk och har ett arbete, goda vänner och en underbar dotter).

Lyssna: Att lyssna är äkta närvaro
(att lyssna är ett redskap, låt personen prata 60 % om sig själv och du pratar 40 % om dig själv. Vid senare tillfällen märker man ganska snabbt om personen har uppfattat det du pratat om).

Respekt: Är att acceptera andra
(vad är respekt egentligen? jag har ett val om jag vill umgås med en person, jag säger som jag brukar jag är ingen barmhärtig samarit, kom inte till jorden som Moder Theresa. Jag väljer vilka vänner jag vill ha, partner är dett val, däremot när det gäller arbetskamrater är det inte lika lätt att välja. Jag är inte intresserad att umgås med människor som jag inte får något utbyte av, Plus att det värsta jag vet är lynnighet hos människor, som är väldigt fram och tillbaka, upp och ner, det blir lite av energitjuvar. Då väljer jag att gå iväg.
Acceptera andra? jovisst men jag anser att det är respekt och hålla en trevlig attityd fast man inte har något gemensamt med en person. 

Medkänsla: Känna med andra
(jag tror det baseras på livserfarenhet, vad jag kan relatera till i livet. Ju mer jag har varit med om desto större medkänsla, så känner i alla fall jag. Jag kan tycka småproblem är en bagatell men det baserar jag på att jag har varit med om mycket i mit liv.
Bemöt andra som du vill bli bemött själv. Allting handlar inte om mig, det gäller och skapa insikt och ha förståelse för den andra personen).

Förlåtelse: Ersätter smärta med frid
(jag vill förlåta för då släpper något i mig. Att lägga energi på att aldrig förlåta en människa är bortkastat.  Alla människor gör fel, tala om för personen om du är besviken eller ledsen och det vill jag ska gälla tillbaka. Det äter upp dig inifrån om du inte förlåter.

Omsorg: Att hjälpa andra växa är meningsfullt

(höj människor, tala om för dem att de gjort något bra. Släpp avundsjukan och känn glädje att människor lyckas. Jag tycker det är hemskt när jag hör människor gotta sig i andras olycka).

"glöm aldrig bort dig själv - du är viktig"


Kommentarer
Postat av: Vania

Mmm jag vill tacka Tess för de fina orden jag också, det är en oerhört stark innebörd till dem.



Tycker om dig!



På lördag ska jag stuffa :)

2009-01-08 @ 21:13:03
URL: http://vaniasyster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0