Irriterad?

Ibland funderar jag varför man blir irriterad på andra människor? Alla stör vi oss på något hos andra människor. Mia Törnblom tar upp fyra olika irritationer i sin bok: 1) Vad eller vem retar jag mig på, 2) Vad är orsaken till att jag retar mig på just den här?, 3) Vad hos mig är hotat och 4) Vad är min del?  Alltså vissa människor blir man bara så irriterad på så att de flyttar in i huvudet och bor där ett tag. När det gäller den sociala ambitionen så upplever vi saker och ting som vi tycker att det ska vara och våra åsikter är bäst. Jag menar om vi blir irriterade på människor så ligger det hos dem, vi kan inte förändra andra men visst fan kan vi reagera och reflektera. Samtidigt tycker jag att det handlar lite om att reflektera över människor. Jag tänker på hur vissa människor uttrycker sig. Men visst handlar det lite om att man vill förändra andra människor. Om en människa ställer sig upp och säger något opassande i ens närhet så tänker jag "herregud kan människan inte täppa till käften", "har du ingen social kompetens", "vet du inte hur man uppträder bland folk"? Vi tycker att människor ska göra på vårt sätt. Visst är det sant? För vi gör aldrig nå fel...oj oj oj... vad fel vi gör i vår vardag. MIsstag är till för att rättas till. Inte vill jag älta om en sak som har hänt i flera år. Då blir jag bitter! Det handlar om att svälja stoltheten. Jag tänker se till att de människor jag blir irriterade på flyttar ut ur min hjärna. OM jag bor i någons hjärna se FÖR GUDS SKULL till att jag flyttar ur... inte ska väl jag vara i någons hjärna :-) Jag vill att människor med insikt, positivt tänkande och energifylllda flyttar in i min hjärna: VÄLKOMNA :-) jag har många där men tar gärna emot fler.

Det är bara att jobba, jobba, jobba på att inte lägga energi på sånt, de tar tid men allt går!  Ibland handlar det om att inte bli förknippad med vissa människor. Tänk vad man får lära sig mycket. Hela livet är en skola.

Grattis B C till tillökningen!

Tre positiva saker idag:

1) dammsugit och tvättat golven
2) läst min bra bok
3) smarrig tonfiskröra



Kommentarer
Postat av: tove

hm... tack för den kommentaren!

" Jag tänker se till att de människor jag blir irriterade på flyttar ut ur min hjärna"

Den ska jag ta med mig 2008!!!!
kram T

2008-01-03 @ 15:49:23
URL: http://ramsin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0