Kroppsspråkets betydelse för kommunikationen

Idag hade jag och Therése presention av vår transkriberade intervju. Vi fick bra respons av läraren, hon tyckte att vi hade ett bra samspel, framförande och intressant att vi valt "Stina intervjuar Lena Olin". Det är så upplyftande med bekräftelse, för det är inte så himla vanligt på högskolan. Det är några få kommentar på hemtentor och salstentor men att få beröm "face-to-face", gjorde mig och Therése enormt glada. Bra jobbat Clifford!!

Sen ett utav mina favoritämnen: Kroppsspråket och minspelet är så viktiga eftersom de förmedlar vår attityd, men som kommunikativt medel i meningen informationsbärande är det avgörande bara när vår kropp signalerar en motstridig attityd eller värdering än den vår ord förmedlar. Kroppsspråket är avgörande då ansiktsuttryck, kroppshållning och gester motsäger det man säger i ord. Det beror på att vi inte har lärt oss att ljuga lika bra med kroppen som med orden. Ögat är ju också vårt främsta organ för varseblivning: det vi har sett "med egna ögon"

"En flackande blick är något som vi känner igen som opålitligt, ett tecken på bedrägligt beteende och förvirring. Det kan bero på att personen är osäker på sina känslor eller åsikter"

"En människa som ofta ler har ett mer positivt inflytande på sin omgivning än en person som aldrig ler. Lycka uttrycks på samma sätt över hela världen, med ett leende. Därför är det kanske den allra viktigaste komponenten i kroppsspråket. Här åsyftas det hjärtliga leendet, det äkta. Det finns många andra leenden, t.ex. falska leenden och olyckliga leenden. Dessa skapar inte en avspänd kommunikation mellan människor som samtalar."

Sen hittade jag något intressant i en bok jag läser: En utåtriktad personlighet visar sig ofta i en välutvecklad överkropp och smala ben, ett kroppsspråk som föredrar handling framför eftertanke. En person som är mer inåtvänd och inriktad på hem och familj kan ha breda höfter.

Det är ganska intressant för det stämmer in på mig, ni som vet hur jag ser ut, vet vilken personlighet jag har :-)

Klädernas betydelse är även intressant, vi signalerar ett budskap genom klädseln. När det gäller mig själv är mode ett av mina största intressen, jag har en kreativ läggning, har ideér om kombinationer och kreationer men tyvärr är jag dålig på att rita, sy kan jag men gör det mer och mer sällan. Vem kan stå emot om det har kommit in en röd läcker klänning? inte jag i alla fall..... Knalla runt och kolla på heminredningsaffärer, det är livskvalité....

That´s all folks!

Tre positiva saker som har hänt idag:

1) bra presentation av Therése och mig
2) promme i det underbara vädret
3) tacokväll med min älskade unge

Kommentarer
Postat av: Clifford

Visst gjorde vi presentationen bra!?! Good teamwork! :)
Kul blogg förresten!

2007-09-07 @ 21:37:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0